چرایی و چگونگی استفاده از فرآیندکاوی و خودکارسازی رباتیک فرآیند (RPA)


یکی از سؤالاتی که درباره هر تکنولوژی نوظهوری مطرح می‌شود، این است که چرا سازمان‌ها جهت بهره گیری از آن تکنولوژی باید سرمایه گذاری کنند؟ مطابق شکل زیر مشاهده می‌شود که در 38 درصد سازمان‌ها، اولویت سرمایه گذاری با RPA و 34 درصد با فرآیندکاوی است. در مصاحبه ای که توسط Leslie Willcocks، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد لندن انجام شده است، نشان داده شد که در سازمان‌هایی که از RPA استفاده کرده اند، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) آن‌ها در سال اول بین 30 تا 200 درصد بوده است. علاوه بر این، پروژه‌ های RPA به سازمان ها کمک می کند تا چالش‌ های مرتبط با انطباق را رفع نمایند. این موضوع در صنایعی که تنظیم گری در آن ها امر مهمی است مانند بانک و بیمه، بیشتر به چشم می خورد.

از سوی دیگر، سازمان هایی که از ابزارهای فرآیندکاوی استفاده کرده اند، گزارش داده اند که به طور متوسط 21% کاهش هزینه فرآیند، 27% کاهش زمان و 30% افزایش کارایی داشته اند.

در گزارش Deloitte’s Global Robotic Process Automation Survey ذکر شده است که RPA از چند جنبه فراتر از حد انتظار ظاهر شده است. 92% افزایش انطباق، 90% افزایش دقت و کیفیت، 86% افزایش بهره وری و 59% کاهش هزینه از نتایج پیاده سازی RPA است.

چگونه بهترین فرآیند را برای خودکارسازی انتخاب کنیم؟

برای شناسایی مناسب ترین فرآیند جهت خودکارسازی آن، سازمان ها باید این پنج معیار را در نظر بگیرند:

  1. ROI: فرآیند باید طوری باشد که از منظر بازگشت سرمایه بتوان آن را پایش نمود
  2. استاندارد سازی: فرآیند باید بر قوانین و قواعدی استوار باشد که ربات ها توانایی پیروی از آن ها را داشته باشند
  3. حجم بالا: فرآیند باید تکرار پذیر بوده و در حجم بالا انجام شود
  4. مشارکت کارکنان: فرآیند باید دارای نقاط تصمیم پیچیده و قضاوت‌های انسانی باشد.
  5. داده: سازمان باید برای فرآیند مورد نظر دارای داده ساختاریافته بوده تا توسط فرآیندکاوی مورد تحلیل قرار بگیرد

چهار گام برای پیاده سازی RPA توسط فرآیندکاوی

  1. درک فرآیندهای سازمان: در اولین گام باید فرآیندهای سازمان شناسایی شود. فرآیندها معمولا دارای تنوع و تغییرات زیادی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرد. در این گام باید در نظر داشت که تمامی انواع و حالت‌های فرآیند نیازمند شناسایی دقیق نیستند و سازمان باید در حالی که درک تکمیل شده‌ای نسبت به وضعیت فرآیندها ندارد، تصمیمات مورد نظر خود را اتخاذ نماید.
  2. شناسایی بهترین سناریو: در این مرحله فرآیندکاوی بیشترین کمک را به سازمان خواهد کرد. با استفاده از فرآیندکاوی باید انواع حالت های مختلف فرآیند بررسی شود و از میان آن ها مناسب ترین حالت برای اجرا توسط ربات ها انتخاب گردد.
  3. پایش ربات ها: پس از اینکه پروژه RPA به اجرا در آمد، پایش مدام ربات ها جهت بررسی اثربخشی آن ها امری ضروری است. در این راستا با استفاده از فرآیندکاوی و اتصال ابزارهای آن به ربات‌ها و بررسی شاخص های موردنظر، پایش ربات ها را به انجام رساند.
  4. 4.      ارزیابی مزایا و فواید: موضوع بعدی محاسبه ROI پروژه پیاده سازی RPA است. در این گام نیز فرآیندکاوی می‌تواند بیشترین کمک را به تحلیلگران برساند. بررسی زمان اجرای فرآیند، انطباق سنجی به صورت پیوسته و بررسی دیگر شاخص‌ها جهت اندازه‌گیری ROI و شناسایی مزایا و فواید استفاده از تکنولوژی RPA از اقداماتی است که در این گام به انجام خواهد رسید.

چرا باید به راه‌اندازی پروژه RPA فکر کنید؟

با توجه به نظرات خبرگان و متخصصین این حوزه، RPA بزرگ‌ترین امر مؤثر بر تحول دیجیتال در سازمان‌ها است. پس از پیاده‌سازی ربات‌ها در صنایع تولیدی و مشاهده موفقیت آن، صنایع خدماتی نیز به سمت بهره گیری از این تکنولوژی روی آورده اند. موضوع مهمی که در این زمینه باید در نظر داشت این است که سازمان‌ها پس از بهره گیری از RPA هم چنان از توانایی و پتانسیل منابع انسانی خود نیز استفاده خواهند کرد. درک، توصیه، قضاوت و تصمیم گیری پیچیده از جمله خصیصه‌هایی هستند که انسان‌ها در آن‌ها نسبت به ربات‌ها برتری دارند و تنها فعالیت‌های تکرارپذیر و مستعد خطای انسانی به ربات ها واگذار خواهند شد.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که سازمان‌ها کارکنان خود را از انجام فعالیت های پیش پا افتاده و معمولی آزاد نموده و آن ها را به ربات ها واگذار نمایند. شاید در گذشته امکان انجام این کار وجود نداشت، اما با توسعه تکنولوژی و ظهور ابزارهایی نظیر RPA امروزه این امر به امری دست یافتنی برای سازمان ها تبدیل شده است. با وجود همه‌ی مزایای بهره گیری از RPA، باید گفت استفاده از این تکنولوژی بدون انجام تحلیل های مورد نیاز از فرآیند پیش از پیاده سازی RPA، با احتمال زیاد پروژه را با شکست مواجه خواهد کرد. به همین خاطر می توان گفت فرآیند کاوی جزء لاینفک از RPA به شمار می رود.

به این محتوا امتیاز دهید

مسیح کرمانیمشاهده نوشته ها

Avatar for مسیح کرمانی

سلام مسیح کرمانی هستم و سه ساله که دارم در مورد مدیریت فرایند تولید محتوا می‌کنم. خوشحال می‌شم که نظراتتون رو از طریق لینکدین بشنوم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *