ارزیابی کمی فرآیند


تمامی سازمان‌ها به دنبال راهکاری هستند تا فرآیندهای خود را ارزان‌تر، سریع‌تر و بهتر ارائه کنند زیرا مشتریان ترجیح می‌دهند از سرویسی حمایت یا محصولی را خریداری کنند که نسبت به رقبای خود ارزان‌تر باشد و علاوه بر کیفیت مطلوب در مدت زمان اندکی در دسترس باشد. این توضیحات سه بعد مهم در ارزیابی عملکرد فرآیندها را مشخص می‌سازد: زمان – کیفیت – هزینه.
برای یک فرآیند با در نظر گرفتن یک شاخص اندازه‌گیری کمی برای هر یک از سه بعد تعریف شده، می‌توان فرآیندها را ارزیابی نمود.
به عنوان مثال برای ارزیابی زمان عمدتاً از چرخه‌ زمانی (Cycle Time) استفاده می‌شود. چرخه‌ی زمان از لحظه‌ی تحویل سفارش تا لحظه‌ی رساندن به دست مشتری ادامه می‌یابد. برای تحلیل چرخه زمانی در سازمان می‌‌توان از میانگین، میانه، بیشینه و کمینه چرخه‌ی زمانی برای یک فرآیند استفاده کرد. در محاسبه‌ی چرخه زمانی توجه به دو پارامتر حائز اهمیت است: زمان انجام فرآیند و زمان انتظار. با تحلیل زمانی بدست آمده مدیران می‌توانند فعالیت‌های اضافی را تقلیل داده و با هماهنگ ساختن بهتر نیروهای کاری خود، زمان انتظار را تا حد امکان کاهش دهند تا بدین ترتیب بهره‌وری چرخه‌ی زمانی (CTE) سازمان افزایش یابد.
CTE = چرخه زمانی / زمان انجام فرآیند
فرآیندکاوی تکنولوژی نوظهوری است که به شما کمک می‌کند تا سایر ابعاد یک فرآیند را به صورت کمی محاسبه و تجزیه و تحلیل کنید. داده‌هام خام موجود در سازمان به کمک تکنیک‌های آماری تبدیل به اطلاعاتی می‌شوند که وضعیتی از حال حاضر سازمان برای مدیران و تصمیم گیران فراهم می‌سازد.

5/5 - (2 امتیاز)

مسیح کرمانیمشاهده نوشته ها

Avatar for مسیح کرمانی

سلام مسیح کرمانی هستم و سه ساله که دارم در مورد مدیریت فرایند تولید محتوا می‌کنم. خوشحال می‌شم که نظراتتون رو از طریق لینکدین بشنوم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *