معرفی Gateway ها در استاندارد BPMN 2.0


در بخش قبل از سری مطالب آموزش BPMN 2.0 با انواع فعالیت ها آشنا شدیم. در اینجا به معرفی درگاه‌ها (Gateways) خواهیم پرداخت.Gateway یا دروازه یا درگاه در BPMN 2.0 نشان دهنده نقاط تصمیم گیری است که جریان فرآیند را با توجه به شرایط مختلف تنظیم می کند. در ادامه بیشتر با این نماد آشنا می‌شویم.

Exclusive Gateways

بخش هایی از فرآيندهاي كسب و كار هستند كه در آن مسير جريان فرآيند، مي تواند به دو يا بيشتر مسير تقسيم شود كه تنها اتخاذ يكي از آنها شدني است. در اكثر مواقع يك مسير  عادي( Default) وجود دارد كه در صورت عدم انتخاب مسير هاي ديگر، انتخاب خواهد شد. دو نوع تصمیم گیری وجود دارد:

  • تصميم گيري بر اساس Data: اغلب از اين مكانيزم تصميم گيري استفاده مي شود و مي تواند به وسيله يك “X” نمايش داده شود. (اما بايد در نقاط مختلف فرآيند، به يك شكل نمايش داده شود). اين مكانيزم تصميم گيري، داده‌های ورودی را بررسی مي كند كه آيا صحيح است يا نه و با توجه به این داده‌های ورودی در مورد مسیری که باید طی شود تصمیم گیری می‌کند.
  • تصميم گيري بر اساس Event: بيشتر زماني استفاده مي شود كه امكان ايجاد يا اتفاق يك رخداد وجود داشته باشد تا يك شرط يا حالت. برای مثال حالتی را درنظر بگیرید که واحد تصمیم گیرنده بعد از دریافت یک پرونده، در صورتی که با فرمت A باشد، از یک مسیر استفاده کرده و در غیر اینصورت مسیر B را پیش گیرد. در این حالت تصمیم گیری خاصی انجام نمی‌شود بلکه با توجه به امکان رخداد هر کدام از اتفاقات، یک مسیر انتخاب می شود و تصمیم گیری وابسته به داده‌های دریافتی قبل از Gateway نیست. در شکل زیر در صورت دریافت پیام 1 (نوع فعالیت receive است، یا اینکه می توان از رویداد receive استفاده کرد.)، مسیر بالا اتفاق می افتد. در صورت دریافت پیام 2، مسیر وسط و در صورت عدم دریافت پیام پس از مدتی معین، مسیر پایین.

Inclusive Gateway:

در مورد تصميماتي به كار مي روند كه امكان بيش از يك خروجي يا نتيجه وجود داشته باشد و مسيرهاي مستقل را شامل مي شود كه حداقل يك مسير آن بايد انتخاب شود.  براي نمايش آن از يك لوزي كوچك استفاده مي‌شود كه نشانه آن ،“O” مي باشد .

Complex Gateway:

زماني كه بيش از يك تعريف رفتاري (شرط ادامه فرآيند) مي تواند اتفاق بيفتد كه حداقل يكي از آنها بايد انتخاب شود از آن استفاده مي شود.

Parallel Gateway:

زماني استفاده مي شود كه دو رويداد با هم و به صورت همزمان انجام مي شود و از علامت “+” جهت نمايش آن استفاده مي شود.

3/5 - (2 امتیاز)

مسیح کرمانیمشاهده نوشته ها

Avatar for مسیح کرمانی

سلام مسیح کرمانی هستم و سه ساله که دارم در مورد مدیریت فرایند تولید محتوا می‌کنم. خوشحال می‌شم که نظراتتون رو از طریق لینکدین بشنوم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *