معرفی و مقایسه ابزارهای فرآیندکاوی

معرفی و مقایسه ابزارهای فرآیندکاوی

معرفی و مقایسه ابزارهای فرآیندکاوی


در این مقاله قصد داریم به بررسی نرم‌افزارهای معروف در فرآیندکاوی بپردازیم. این بررسی شامل مقایسه و تحلیل ابزارهای موجود در این روش تحلیل فرآیندها می‌باشد که شامل disco ,prom , celonis , my invenio  و…. است.

Prom : نرم‌افزاری در حوزه فرآیندکاوی است که در دسترس عموم می‌باشد این ابزار که اولین نرم‌افزار مورد بررسی در مقاله حاضر است به کمک جاوا به اجرا در آمده و توسط پدر علم فرآینکاوی” van der Aalast ”  در دانشگاه صنعتی آیندهوون توسعه یافته است.

Disco: ابزار دیگری که در فرآیندکاوی بسیار پرکاربرد بوده، نرم افزار disco می‌باشد که توسط شرکت  fluxicom در کشور هلند توسعه یافته است. این نرم افزار بر روی ویندوز و  mac قابل اجرا و پیاده‌سازی می‌باشد.

Celonis : سومین ابزاری که مورد علاقه فعالین حوزه فرآیندکاوی می‌باشد، celonis نام دارد که یک ابزار تجاری بوده و بر روی ویندوز و mac قابل اجرا می‌باشد.

و my invenio: این یک ابزار تجاری است که تحت وب می‌باشد. همین مسئله سبب شده که بر روی تمامی سیستم‌ها همچون تلفن همراه، رایانه و…. قابل دسترس باشد. البته این موضوع در شرایطی که مرورگر و دسترسی به اینترنت در سیستم‌های مذکور وجود داشته باشد، امکان پذیر است.

انتخاب نرم‌افزار در فرآیندکاوی اهمیت بسیاری دارد چرا که فرآیند صرفاً بر اساس داده‌های موجود در سازمان و سیستم‌های اطلاعاتی در نرم‌افزار بدست می‌آید. اگر نرم‌افزار انتخابی مشکل و ایرادی داشته باشد تمامی اقدامات بعدی در خصوص فرآیند را تحت تاثیر قرار داده و تحلیل‌گران را گمراه می‌کند.

برخی از نرم‌افزارهای فرآیندکاوی علاوه بر عملکرد کلی در این حوزه شامل کشف فرآیند اجرایی و تحلیل آن در صورت وجود منابع جاری‌سازی فرآیندها شامل نقش‌ها و افراد درگیر در آن، تحلیلی از شبکه اجتماعی ذی‌نفعان و روابط آن‌ها ارائه می‌کند. این مهم در تحلیل و بهبود فرآیند مورد بررسی بسیار تاثیرگذار و حائز اهمیت است.

در ادامه در قالب جدول زیر، نرم‌افزارهای معرفی شده در این مقاله بررسی و در ویژگی‌های مختلف با یکدیگر مقایسه خواهند شد.

با توجه به نتایج بدست آمده طبق جدول فوق نرم افزار prom با بیشترین کاربردی که دارد بهترین نرم‌افزار شناخته می‌شود. اما به دلیل ظاهری پیچیده و تعدد قابلیت‌های اجرایی در آن، بهره‌گیری از این نرم‌افزار برای کاربرانی که به تازگی اقدام به فعالیت در حوزه فرآیندکاوی نموده‌اند، کار ساده‌ای نمی‌باشد. دیگر ابزارهای معرفی شده نیز در زمینه فرآیندکاوی پرکاربرد هستند. از این میان disco  و my invenio بیشترین کاربرد را داشته‌اند. چرا که قابلیت‌های بالای آنها همراه با کاربری ساده سبب علاقه مندی فعالین فرآیندکاوی به بهره‌گیری از این دو نرم افزار شده است. تنها مسئله‌ای در خصوص my invenio مطرح می‌باشد محدودیت سایز داده‌هایی است که به آن وارد می‌شود که بهره‌گیری از آن را محدودتر می‌کند.

در این مقاله سعی شد مقایسه‌ای از 5 نرم‌افزار پر کاربرد در حوزه فرآیندکاوی ارائه شود که نتایج آن نشان‌دهنده آن است که prom با داشتن بیشترین قابلیت و ویژگی اجرایی, بیشترین استفاده را در میان کاربران دارد.

4.7/5 - (3 امتیاز)

مسیح کرمانیمشاهده نوشته ها

Avatar for مسیح کرمانی

سلام مسیح کرمانی هستم و سه ساله که دارم در مورد مدیریت فرایند تولید محتوا می‌کنم. خوشحال می‌شم که نظراتتون رو از طریق لینکدین بشنوم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *