کاربرد فرآیند کاوی در سال 2020

Application of Process Mining in Year 2


در این مقاله به بررسی اقدامات ذیل فرآیند کاوی و جزئیات آن‌ها پرداخته شده است. این اقدامات شامل کشف فرآیند، انطباق سنجی و بهبود عملکرد می‌باشد. در ادامه به میزان سود حاصل شده از پیاده سازی فرآیند کاوی در سازمان ها نیز پرداخته خواهد شد.

در مقالات پیشین به بررسی صنایعی که در سال 2019 و 2020 به بهره گیری از فرآیند کاوی اقدام نمودند پرداخته شد. این صنایع در دو دسته صنایعی که پیشینه استفاده از فرآیند کاوی را دارا هستند و صنایعی که در سال 2020 اقدام به بهره گیری از آن خواهند نمود تقسیم بندی شدند؛ اما لازم است بدانیم از چه اقداماتی ذیل فرآیند کاوی در سال 2020 در این صنایع بهره جویی خواهد شد.

پیش بینی می‌شود تحلیل‌ها و اقدامات جدیدی در سال2020 به کمک فرآیند کاوی جهت بررسی فرآیندهای کسب و کار به اجرا درآید؛ اما همان سه اقدام اصلی و پرکاربرد فرآیند کاوی شامل:

  • کشف فرآیند (process discovery)
  • انطباق سنجی (conformance checking)
  • بهینه سازی عملکرد (performance optimization)

همچنان در سال 2020 بیشترین کاربرد را خواهد داشت. هر تحلیلی که به فرآیند کاوی افزوده شود نیازهای جدیدی را ایجاد می‌کند، چرا که بخش‌هایی از فرآیندهای سازمان‌ها و عملکرد آن‌ها را به نمایش می‌گذارد که تاکنون مورد توجه واقع نشده است.

کشف فرآیند (Process discovery)

این اقدام از جمله فعالیت‌های ابتدایی و حائز اهمیت در اجرای فرآیندکاوی در سازمان‌هاست. چرا که این اقدام پایه گذار اقدامات و تحلیل‌های بعدی در بهره‌گیری از فرآیند کاوی می‌باشد. هنگامی که فرآیندها در سازمان‌ها ناشناخته باشد یا فرآیند اجرایی با فرآیند مصوب، تفاوت داشته باشد از کشف فرآیند در ترسی فرآیند AS-IS بهره‌ گیری می‌شود. این اقدامات در تمامی صنایع و برای تمامی فرآیندها قابلیت اجرا را دارد. (در شرایطی که فرآیندها داده محور باشند.)

در کشف فرآیندها در فرآیندکاوی،نیازی به وجود دانش قبلی از فرآیند نیست، چرا که تمام اقدامات و فعالیت‌های اجرایی در فرآیند از سیستم‌های اطلاعاتی و به طور کلی داده‌های موجود بدست خواهد آمد. به عبارتی ردپای نگاره‌های رویداد (event logs) در سیستم‌های اطلاعاتی تعیین کننده فرآیندها هستند.

انطباق سنجی (conformance checking)

در این مرحله به بررسی آنچه در فرآیند واقعی رخ می‌دهد با فرآیند مصوب پرداخته خواهد شد. انطباق سنجی به بررسی فرآیند اجرایی بر اساس قوانین و مقررات داخلی سازمان‌ها نیز می‌پردازد که منجر به کشف عدم انطباق‌های موجود که ممکن است مثبت یا منفی باشد، برسد.

بهینه سازی عملکرد (performance optimization)

فرآیند کاوی یکی از سریع‌ترین، آسان‌ترین و پربازده‌ترین روش‌ها برای بهبود فرآیندهاست. به عبارتی فرآیند کاوی با شفاف سازی فرآیند اجرایی در سازمان، برای مدیران تصمیم سازی نموده و بهبود فرآیند را آسان می‌کند. چرا که کشف فرآیند مبتنی بر داده‌های موجود، انجام شده و تصمیم گیری برای بهبود را امکان پذیر و در دسترس می‌کند.

بهره گیری از فرآیند کاوی در حال فراگیری است. سازمان‌ها به اجرای آن در سازمان روی آورده اند. بر طبق ادعای Market watch « انتظار می‌رود اندازه بازار جهانی تحلیل فرآیندهای کسب و کار از 183 میلیون دلار به 1.42 میلیارد دلار در 2023 برسد. به عبارتی در دوره پیش بینی شده مذکور، نرخ رشد سالیانه ترکیبی (CAGR) بیش از 50% خواهد بود » این مهم از علاقه مندی سازمان‌ها به پیاده سازی فرآیندکاوی و تحلیل فرآیندهای خود حکایت دارد.

به این محتوا امتیاز دهید

مسیح کرمانیمشاهده نوشته ها

Avatar for مسیح کرمانی

سلام مسیح کرمانی هستم و سه ساله که دارم در مورد مدیریت فرایند تولید محتوا می‌کنم. خوشحال می‌شم که نظراتتون رو از طریق لینکدین بشنوم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *