تشکیل نگاره رویداد


در مطالب پیشین در خصوص گام‌های اول و دوم یعنی تعیین محدوده پروژه‌های فرآیندکاوی و درک داده صحبت کردیم. در این مطلب در خصوص گام بعدی اطلاعاتی ارائه می‌شود.

سومین گام از پروژه‌های فرآیندکاوی، تشکیل نگاره رویداد است. نگاره رویداد، اجتماعی از داده‌های مربوط به اقدامات انجام شده  و مشخصات آن‌ها در محدوده پروژه است. پس از شناسایی داده موردنظر و محل ذخیره‌سازی آن‌ها، نوبت به تشکیل پایگاه داده مورد نظر یا همان نگاره رویداد می‌رسد. این امر در سه بخش انجام می‌شود که در ادامه بیان خواهد شد.

  1. تعیین محتوا و ساختار داده موردنظر

در اولین مرحله باید چارچوب داده موردنظر را مشخص کرد. بدین معنا که نوع و تعداد case موردنظر، فرمت و دقت زمانی، شناسه، مشخصه‌های موردنظر برای هر فعالیت و فرمت دریافت خروجی به صورت شفاف بیان گردد.

به عنوان مثال، فرض کنید فرآیند اعطای تسهیلات جهت انجام فرآیندکاوی در یک بانک انتخاب شده است. در این مسئله case همان پرونده‌های تسهیلات مشتریان مختلف که با شناسه “شماره تسهیلات” شناسایی می‌شود. فعالیت‌های انجام شده شامل درخواست مشتری، تشکیل پرونده، صدور مصوبه، توثیق و ترهین، تأمین مالی، عقد قرارداد و پرداخت به مشتری می‌باشد که در سه سیستم مجزا با دقت زمانی دقیقه ثبت می‌شوند. تیم تحلیلگر فرمت زمان را به صورت yy-m-dd می‌خواهد. اطلاعات موردنظر برای فعالیت‌ها شامل مجری (کاربر ثبت کننده در سیستم)، نوع مشتری، نام شعبه، مبلغ تسهیلات و نوع وثیقه می‌باشد.

  1. استخراج داده از سیستم‌ها

محل ذخیره‌سازی داده در فاز دوم مشخص شده است. در این مرحله از فاز سوم، باید از سیستم‌های شناسایی شده، خروجی گرفته شود. این اقدام توسط کارشناسان سیستم انجام خواهد شد. لازم است که محدودیت‌های سیستم از قبیل حجم ذخیره سازی، سرعت تهیه گزارش، فرمت گزارش و… را در این فاز باید لحاظ کرد. ارتباط تحلیلگران داده و کارشناسان سیستم در این مرحله بسیار مهم تلقی می‌شود.

  1. پیش پردازش داده

معمولا پس از استخراج داده از سیستم‌ها با داده خامی مواجه هستیم که شباهتی به یک نگاره رویداد ندارد و قابل استفاده برای فرآیندکاوی نیست. جداولی که از سیستم‌های مختلف دریافت شده‌اند و باید ارتباط آن‌ها به هم کشف شده و یکپارچه گردند. ممکن است با فیلدهای اطلاعاتی‌ای مواجه شویم که موردنیاز ما نیستند. ابزارهای پیش پردازش داده از قبیل تمیزسازی، تغییر فرمت، کاهش و یکپارچه سازی در این مرحله مورد استفاده قرار خواهند گرفت. کارشناسان علم داده در این فاز می‌توانند به کمک تحلیلگران آمده و نگاره رویداد را جهت ورود به فاز فرآیندکاوی آماده کنند.

 

ترجمه و تنظیم: نیلوفر شکیب

به این محتوا امتیاز دهید

مسیح کرمانیمشاهده نوشته ها

Avatar for مسیح کرمانی

کارشناس تولید محتوا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *