6 نکته در خصوص توسعه‌ی طرز تفکر فرآیندی در سازمان شما


در این مقاله نکاتی در خصوص جاری سازی فرهنگ فرآیندی و همراه سازی کارکنان جهت نیل به اهداف فرآیندی مطرح شده است. با اجرای این نکات، تسهیل‌گری پیاده‌سازی مدیریت فرآیندهای کسب و کار و دستیابی به سازمانی فرآیندمحور  صورت خواهد گرفت.

1- به کارکنان خود کمک کنید تا به این فهم مشترک دست یابند که نمود خارجی کارهای انجام شده توسط یک سازمان خروجی‌های آن سازمان است. ضمنا نحوه‌ کنارهم قرارگرفتن این کارها یک فرآیند کسب و کار می‌باشد و هر کدام از افراد یک سازمان در یک یا بیش از یک فرآیند دخیل می‌باشند.

2- از کارکنان سازمان خود بخواهید فرآیندهایی که در آن‌ها دخیل هستند را مشخص نموده و گام‌های اجرایی آن‌ها را بصورت شماتیک ترسیم نمایند. از آن‌ها بخواهید که ورودی و خروجی هر کدام از این گام‌ها را بیان نمایند. با این کار، شما بستری جهت افزایش همکاری کارکنان با تحلیلگران فرآیند را فراهم می‌کنید.

3- از کارکنان سازمان بخواهید تا ورودی‌های ضروری کارهای خود را تعیین نموده و بیان کنند که روی آن ورودی‌ها چه می‌کنند و خروجی آن کار چیست؟ از آن‌ها سوال کنید که “چه کسی خروجی‌های شما را دریافت می‌کند؟ آن‌ها با خروجی‌های کارهای شما چه می‌کنند؟ کیفیت خروجی‌های شما به چه طریق روی کار آن‌ها اثر می‌گذارد؟”.

4- تمایزی بین فرآیندهای اصلی و پشتیبان سازمان قائل شوید. فرآیندهای اصلی سازمان شما، آن فرآیندهایی هستند که مستقیما برای مشتریان شما ارزش‌آفرینی می‌نمایند. نمونه‌ای از این فرآیندها، فرآیند پشتیبانی خرید مشتری و فرآیند توسعه‌ی محصول می‌باشد. اما در مقابل فرآیندهای پشتیبان در سازمان شما، آن فرآیندهایی هستند که به یاری فرآیندهای اصلی می‌آیند و زیر ساخت‌های لازم جهت نیل به اهداف را برای آن‌ها فراهم می‌آورند. نمونه‌ای از این فرآیندها، فرآیند استخدام، فرآیند آموزش و فرآیند خرید می‌باشد.

5- به کارکنان بالادست و پایین دست باید نشان دهید که چگونه کارها و تصمیمات آن‌ها روی کارهای یکدیگر تأثیرگذار است. بطور مثال، کارکنان بخش ورود اطلاعات سفارش مشتریان می‌توانند از کارکنان بخش رضایتمندی مشتریان درخواست کنند تا تعیین نمایند که چگونه مشخصات غیرشفاف محصولات و اطلاعات کم مشتری در خصوص کالاها روی فرآیند سفارش‌دهی تأثیر می‌گذارد؟

6- نمودار گردش کار فرآیندهای کسب و کار را در تیم خود ایجاد نمایید. سپس با تیم خود بررسی نمایید که چه زمان‌هایی تغییر و بی‌ثباتی در فرآیندها ایجاد می‌گردد. این موضوع را مورد تحلیل قرار دهید که اگر افراد منطبق بر فرآیندهای مدون سازمان شما رفتار نکنند، چه تأثیراتی روی مشتریان و کارکنان شما خواهد گذاشت؟

با پیاده‌سازی موارد فوق، فرهنگ فرآیندی را در سازمان خود توسعه داده و کارکنان را جهت اجرای سیاست‌های فرآیندی همراه می‌کنید.

 

ترجمه و تنظیم: سیما قربانی

5/5 - (1 امتیاز)

مسیح کرمانیمشاهده نوشته ها

Avatar for مسیح کرمانی

کارشناس تولید محتوا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *