نقش‌های پروژه‌های فرآیندکاوی


برای اجرای یک پروژه فرآیندکاوی تنها به مهارت‌های فنی نیاز نیست. پیش از آغاز پروژه باید بدانید که فرآیندکاوی چه تأثیری بر سازمان شما خواهد گذاشت. در این پست به مرور مهارت‌های موردنیاز جهت اجرای موفق یک پروژه فرآیندکاوی پرداخته می‌شود.

IT Administrator

برای انجام یک پروژه فرآیندکاوی نیاز است تا بدانید داده‌های مرتبط با فرآیند در کدام سیستم‌های اطلاعاتی ذخیره می‌شود و چگونه باید استخراج شود. برای انجام این کار مدیران پروژه فرآیندکاوی نمی‌توانند به تنهایی عمل کنند و نیاز است تا با واحد IT ارتباط برقرار کرده تا آن‌ها داده‌های موردنیاز را از سیستم خارج کنند. هم‌چنین متخصصین IT می‌توانند به شما کمک کنند تا سؤالات مشخص و روشنی از داده‌های موردنیاز پروژه داشته باشید. ازطرفی دیگر این افراد می‌توانند یک راهنمای داده برای شما تهیه کنند تا هریک از بخش‌های مختلف داده را معرفی کند.

می‌توان گفت که حضور تیم IT از ابتدای پروژه فرآیندکاوی می‌تواند کمک کند تا آن‌ها بدانند شما از این پروژه چه می‌خواهید تا بتوانند مشخص کنند که چه داده‌ای موردنیاز است.

Data Specialist

در برخی از اوقات پس از استخراج داده‌ از سیستم‌های اطلاعاتی، event log جهت ورود به فاز فرآیندکاوی آماده است. این بهترین وضعیت ممکن است و در این صورت کار تیم اجرایی پروژه بسیار ساده می‌شود. اما حقیقت این است که این اتفاق در موارد نادری رخ می‌دهد و بسیاری از اوقات باید مرحله آماده سازی داده و ایجاد event log را پشت سر بگذارید. دلیل این امر این است که داده‌ها معمولا در سامانه‌های مختلف با فرمت‌های متفاوتی قرار دارند و ویژگی‌های موردنیاز یک پایگاه داده برای اجرای فرآیندکاوی را ندارند. به همین دلیل لازم است تا با استفاده از SQL، ETL و زبان‌های Python  و R پردازش شوند. مسائل مطرح شده در این بخش، ضرورت حضور متخصصین داده را در تیم اجرای فرآیندکاوی اثبات می‌کند.

Data / Process Analyst

تحلیل داده بخش مهمی از تحلیل‌های فرآیندکاوی است. درنظر داشته باشید که تحلیل داده به تمام سوالات شما درباره فرآیند پاسخ نخواهد داد؛ اما این بخش می‌تواند کیفیت داده‌ را تست کند و مشکلات احتمالی آن را رفع نماید. به همین خاطر نیاز است تا یک تحلیل‌گر داده/فرآیند در تیم اجرایی حضور داشته باشد.

Business Analyst

اگر پروژه فرآیندکاوی به عنوان پروژه بهبود فرآیند تعریف کرده باشید، لازم است تا اطمینان حاصل کنید که متخصص 6سیگمای ناب یا دیگر انواع متخصصین بهبود فرآیند، عضو تیم فرآیندکاوی باشند. آن‌‌ها می‌توانند گزینه‌های بهبود فرآنید را پیشنهاد داده و ارزیابی کنند و از دید کسب‌وکار به این گزینه‌ها بنگرند. اما اگر شما کاربردهای دیگری غیر از بهبود فرآیند را به عنوان هدف انجام فرآیندکاوی در نظر دارید (به عنوان مثال می‌خواهید جهت ممیزی فرآیند از فرآیندکاوی بهره بگیرید، به تخصص‌های دیگری که مرتبط با کاربرد مدنظر شما باشد نیاز خواهید داشت. به عبارتی دیگر، حضور متخصص کسب‌وکار در همه پروژه‌های فرآِندکاوی نیاز نیست و تنها درصورتی که بخواهید از فرآیندکاوی جهت بهبود فرآیند استفاده کنید باید از این افراد بهره گرفت.

Project and Change Management

به مانند تمام پروژه‌های دیگر، در پروژه‌های فرآِندکاوی نیز به مدیر پروژه نیاز دارید تا محدوده پروژه مشخص شود، مایلستون‌ها تعریف شوند و فعالیت‌های پروژه مدیریت شوند. از طرفی دیگر، از آنجایی که نتیجه این پروژه‌ها می‌تواند به تغییر در فرآیند منجر شود، به یک مدیر تغییر نیاز دارید تا مزایای حاصل از این تغییرات (که از تحلیل‌های فرآیندکاوی منتج شده است) را اطلاع رسانی کرده و جهت اعمال موفقیت آمیز تغییرات گام بردارد.

Process Owner

گاهی از اوقات تیم‌ فرآیندکاوی، پروژه را برای واحدهای مختلفی از سازمان تعریف می‌کنند. اگر بخواهید تحلیل‌های حاصل از اجرای این پروژه تأثیرگذار باشد، شما نیاز به یک اسپانسر پرقدرت دارید که نتایج پروژه را جذاب بداند و از آن‌ها در واحد سازمانی خود حمایت کند. مالکان فرآیند بهترین ایفاکننده نقش حمایتگر در این حوزه می‌باشند.

Domain Expert

یکی از منابعی که برای موفقیت پروژه فرآیندکاوی موردنیاز است، کارشناس حوزه می‌باشد. این نقش می‌تواند به شما کمک کند تا سؤالات دقیقی برای پروژه طراحی کنید تا با استفاده از نتایج تحلیل‌ها بتوان به آن‌ها پاسخ داد. هم‌چنین برای اعتبارسنجی داده و نتایج پروژه نیز می‌توان از آن‌ها بهره گرفت.

به این محتوا امتیاز دهید

مسیح کرمانیمشاهده نوشته ها

Avatar for مسیح کرمانی

کارشناس تولید محتوا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *