سیلویی بودن فرآیندها، عامل ایجاد فساد در سازمان‌ها


آذری جهرمی: سیلویی بودن فرآیندها، عامل ایجاد فساد در سازمان‌هاست.

وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنرانی اخیر خود با اشاره مستقیم به عدم توجه به اصلاح فرآیندها و رفع نقص‌های مطرح در فرآیندهای سازمان‌ها، عامل اصلی ایجاد فساد در سازمان‌های دولتی کشور را، سیلویی بودن فرآیندها عنوان کردند. ایشان همواره به بحث مدیریت فرآیندهای کسب و کار و شفاف سازی فرآیندهای اجرایی از طریق اصلاح و مکانیزه سازی آنان پرداخته اند و نیاز اصلی کشور جهت جلوگیری از ایجاد فساد در دستگاه های دولتی و سپس خصوصی را پرداختن به این مهم دانسته اند.

ایشان در سخنرانی خود مسائل مهمی را در خصوص مشکلات ناشی از عدم بهره‌گیری از مدیریت فرآیندهای کسب و کار که منجر به اصلاح و بازطراحی فرآیندها و پایش مستمر آن ها شده، مطرح کردند. اما دو نکته اصلی به شرح زیر می‌باشد.

1- ریشه‌ی فساد در سازمان‌ها، وظیفه‌گرایی هست که هر انسان و کارمندی در این جایگاه‌ها قرار گیرند ساختار وظیفه گرای حاکم، زمینه ایجاد فساد را برای آنان فراهم خواهد کرد.

2- بهبود در سازمان‌ها، از طریق اضافه کردن ابزارهای الکترونیک و دیجیتال ایجاد نمی‌گردد. به عبارت دیگر طراحی زیرساختی پیش از بهره‌گیری از راهکارهای الکترونیک حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

نکته دوم به همان مسئله معروف و همیشگی ابزارزدگی اشاره دارد که از سوی نماینده انحصاری انجمن مدیریت فرآیندهای کسب وکار در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته و مقالاتی از آن منتشر شده است. کلام پایانی، یاداوری نقل به مضمون از جمله معروف بیل‌گیتس است که بهره‌گیری از تکنولوژی و فناوری اطلاعات بدون فرآهم بودن زیرساخت‌های علمی و موردنیاز، سرعت سقوط سازمان شما را، افزایش می‌دهد.

به این محتوا امتیاز دهید

مسیح کرمانیمشاهده نوشته ها

Avatar for مسیح کرمانی

کارشناس تولید محتوا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *