نقشه فرآیند در نرم‌افزار دیسکو


بسیاری از اوقات پس از وارد کردن داده‌ها در نرم‌افزار، تحلیلگر می‌خواهد نقشه مربوط به فرآیند کشف شده از داده‌های خورد را مشاهده کند. نرم‌افزار دیسکو این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داده است و بلافاصله پس از وارد کردن داده‌ها، نقشه فرآیند روی صفحه نمایش داده می‌شود. نقشه فرآیند، مشخصه‌های مختلف فرآیند را به صورت شماتیک نمایش می‌دهد. این مشخصه‌ها می‌توانند توسط تحلیل‌گر فرآیند استخراج شده و مورد بررسی قرار گیرد.

نحوه‌ی خواندن نقشه فرآیند

نقشه فرآیند استخراج شده از داده‌ها، همانند تمام مدل‌های فرآیندی با رویداد «شروع» آغاز می‌شود. این رویداد در ابتدای فرآیند (معمولا بالاترین سطح نقشه) قابل مشاهده است و هم‌چنین تعداد caseهایی که با این رویداد آغاز شده‌اند نیز ذیل رویداد آغازین نوشته شده است. به عنوان مثال در شکل زیر تعداد caseهای آغاز شده توسط رویداد مربوطه 608 است.

 

 

پس از رویداد آغازین، گام‌های مختلف فرآیند در قالب مستطیل‌ها ترسیم شده‌اند. فلش‌های بین دو فعالیت نیز نشان از جریان میان آن دو فعالیت دارد. رفت و برگشت‌های میان فعالیت‌ها نیز در این نمودار قابل مشاهده است. در انتهای فرآیند نیز یک رویداد پایانی خاتمه‌ی فرآیند را نمایش می‌دهد.

 

 

یکی از مسائلی که باید در هنگام مطالعه نقشه فرآیندی مورد توجه قرار بگیرد، این است که این نقشه برمبنای داده‌های وارد شده به نرم‌افزار ترسیم شده است و بیشترین تطابق را با دنیای واقعی دارد. از آنجایی که بسیاری از اوقات شاهد شکاف قابل توجهی میان آنچه مدیران انتظار دارند انجام شود، با آنچه در واقعیت به وقوع می‌پیوندد هستیم، ممکن است مدیران پس از مشاهده نقشه فرآیند و مقایسه آن با مدل ذهنی خود، در صحت آن تردید کنند؛ اما لازم است بدانیم که این نقشه بر مبنای داده‌های واقعی تهیه شده و داده‌ها نسبت به ذهن افراد از انطباق بیشتری با واقعیت برخوردارند.

نقشه‌ی فرآیند در نرم‌افزار دیسکو به دو صورت قابل مشاهده است. این دو حالت مختلف در جریان نمودار فرآیندی تفاوتی با یکدیگر ندارند و تفاوت آن‌ها در اطلاعات ارائه دهنده درباره گام‌های فرآیند است. حالت اول نمودار عملکرد یا همان Performance است که اطلاعات زمانی فرآیند را ارائه می‌دهد (جهت کسب اطلاعات بیشتر از این نمودار اینجا را کلیک کنید). حالت دوم نمودار تکرار یا Frequency است. این نمودار اطلاعات مربوط به تکرار و تعدد گام‌ها را در اختیار تحلیل‌گر قرار می‌دهد (جهت کسب اطلاعات بیشتر از این نمودار اینجا را کلیک کنید).

5/5 - (1 امتیاز)

مسیح کرمانیمشاهده نوشته ها

Avatar for مسیح کرمانی

کارشناس تولید محتوا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *