لزوم وجود واحد BPMO‌ در سازمان ها


امروزه سازمان‌ها گرایش بالایی به بهره‌گیری از متدهای مدیریتی جهت نیل به اهداف خود و یا تسهیل مسیر دستیابی به اهداف پیدا کرده‌اند. این مهم تا حدی مورد توجه قرار گرفته است که سازمان‌ها واحدهای تخصصی شاخه‌های مدیریتی مختلف را به صورت اقتضایی در ساختار سازمانی خود قرار داده‌اند. از جمله این موارد می‌توان به دفتر مدیریت پروژه که اصطلاحا PMO نامیده می‌شود یا دفتر مدیریت تغییر که اصطلاحا CMO نامیده می‌شود. اما آنچه لازم است بدان توجه کرد این موضوع است که واحدهایی همچون PMO صرفا در سازمان‌های پروژه‌محور یا سازمان‌هایی که به بحث کنترل و مدیریت پروژه‌ها نیازمندند وجود دارد. اما چه سازمانی و به صورت کلان‌تر چه صنعتی را می‌توان نام برد که بحث مدیریت فرآیندهای کسب و کار نیازی نداشته باشد؟ وجود واحدی که در سازمان‌ها متولی امر مدیریت فرآیندهای کسب و کار است، به ماهیت فعالیت اصلی سازمان ارتباطی دارد؟

اگر بخواهیم پاسخ این سوالات را دریابیم، بهترین و معتبرترین منبع در این زمینه، کتاب اصلی حوره مدیریت فرآیندهای کسب وکار BPM CBOK می‌باشد. در این مرجع و سایر مراجع علمی و صاحب‌نظران مدیریت فرآیندهای کسب و کار، به لزوم پرداختن و بهبود وضعیت فرآیندهای سازمان‌ها با هر زمینه کاری و صنعت خاصی که فعالیت می‌کنند اشاره شده است و فعالیت سازمان‌های مختلف با حوزه‌های کاری متنوع در عرصه بهبود و مدیریت فرآیندهای خود گواهی بر این ادعاست.

اما واحدی که در سازمان‌ها به اجرای امور مرتبط با مدیریت فرآیندهای کسب وکار می‌پردازد با عناوین مختلف همچون (COE(Center of Excellence و BPMP(Business Process Management Office) و … مطرح می‌شود. اما در سازمان‌های داخلی، عناوین دیگری نیز برای این واحد مطرح می‌شود که از جمله آن می‌توان به بهبود روش‌ها و سیستم‌ها، تعالی سازمانی و … اشاره کرد. اما بهره‌گیری از عنوان اصلی واحد متولی مدیریت فرآیندهای کسب و کار و ایجاد تطابق با سازمان‌های پیشرو جهانی در این عرصه همواره پیشنهاد می‌شود.

BPMO یا COE چیست؟ شرح وظایف و خدمات آن چیست؟ جایگاه سازمانی این واحد کجاست؟ یافتن پاسخ این سوالات در بکارگیری هرچه بهتر مدیریت فرآیندهای کسب وکار در سازمان نقش موثر دارد. در مقاله بعدی به تمامی این پرسش‌ها و سایر مطالبی که در پیرامون BPMO در سازمان‌ها مطرح می‌شود پرداخته خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

مسیح کرمانیمشاهده نوشته ها

Avatar for مسیح کرمانی

سلام مسیح کرمانی هستم و سه ساله که دارم در مورد مدیریت فرایند تولید محتوا می‌کنم. خوشحال می‌شم که نظراتتون رو از طریق لینکدین بشنوم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *