تحول دیجیتال (Digital Transformation) چیست و چرا اهمیت دارد؟

تحول دیجیتال (Digital Transformation) چیست و چرا اهمیت دارد؟

تحول دیجیتال (Digital Transformation) که گاها دگردیسی دیجیتال نیز نامیده میشود، یکپارچه‌سازی فناوری دیجیتال در تمام زمینه‌های کسب و کار بوده و به طور ریشه‌ای به تغییر نحوه انجام عملیات آن و ارزش‌رسانی به مشتری تمرکز دارد. به علاوه، به ایجاد تغییرات فرهنگی سازمانی که برای مقابله با چالش‌های وضع موجود نیاز است می‌پردازد.

تحول دیجیتال برای انواع کسب و کارها لازم است. موضوع اصلی تمام مقالات و بحث‌های علمی مرتبط با کسب و کار چگونگی رقابتی ماندن در دنیای دیجیتال امروز است. اما معنای اصلی تحول دیجیتال برای رهبران کسب وکار واضح نیست. آیا تحول دیجیتال به معنی استفاده از فضای ابری است؟ یا اینکه نیاز به گام‌های مشخص دارد؟ آیا نیاز به تعریف ردیف شغلی جدید داریم که چارچوب تحول را مشخص کند یا استفاده از خدمات مشاوره‌ای کافی است؟ کدام بخش های استراتژی کسب وکار باید تغییر کند؟ آیا این کار ارزش کافی را دارد؟

در اینجا سعی می‌شود به سوالات معمول درمورد تحول دیجیتال پاسخ گفته شود. به دلیل اینکه تکنولوژی نقش اصلی را در توانایی تکامل کسب و کار در بازار و رساندن ارزش به مشتری ایفا می کند، مدیران ارشد فناوری اطلاعات باید سازمان‌های خود را به سمت تحول دیجیتال هدایت کنند.

تحول دیجیتال چیست؟

به دلیل اینکه تحول دیجیتال برای هر شرکت شکل متفاوتی دارد، ارائه یک تعریف واحد از آن کاری دشوار است. اما، به طور کلی، تحول دیجیتال، یکپارچه‌سازی فناوری‌های دیجیتال با تمام زمینه‌های کسب و کار است. این یکپارچه سازی سبب تغییرات بنیادینی در مورد عملکرد و نحوه ارزش‌رسانی به مشتری می‌شود. به علاوه اینکه این کار یک تغییر در فرهنگ سازمانی است که نیاز به چالش با وضعیت موجود دارد. به این معنی که گاهی نیاز است از فرآیندهای کسب و کار قدیمی که شرکت بر پایه آن‌ها ساخته شده است کنار گذاشته شود تا بتوان به فعالیت‌های جدید و متناسب‌تری را انجام داد.

با وجود تعداد زیادی تعاریف و مقالات درمورد تحول دیجیتال، فهم علت وجود سردرگمی‌ها حول این موضوع مشخص است. برای مثال Greg Verdino بر روی دستاوردهای تحول دیجیتال برای یک کسب و کار تمرکز دارد. او می‌گوید: «تحول دیجیتال، فاصله میان انتظارات مشتری دیجیتال و ارزش واقعی تحویلی به او را از بین می‌برد.»

یک تعریف از Agile Elephant بر روی تمام راه‌هایی که کسب و کارها ممکن است برای بهبود وضعیت فعلی به کار رود تاکید دارد. بر اساس این تعریف «تحول دیجیتال نیاز به تغییر در رهبری، تفکر متفاوت، تشویق به نوآوری و مدل‌های جدید کسب و کار و افزایش استفاده از تکنولوژی جهت بهبود تجربه کارکنان، مشتریان، تامین‌کنندگان، شرکا و ذی‌نفعان است.»

چرا تحول دیجیتال اهمیت دارد؟

دلایل بسیاری را می‌توان جهت روی‌آوردن کسب و کارها به سمت تحول دیجیتال ذکر کرد اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل آن این باشد که آن‌ها مجبور به این کار هستند. در واقع این مسئله برای بسیاری، مسئله مرگ و زندگی است.

هووارد کینگ (Howard King) در یک مقاله در گاردین این گونه می‌گوید: «کسب و کارها به انتخاب خود تحول پیدا نمی‌کنند، چون کاری هزینه‌بر و پر ریسک است. کسب و کارها به سمت این تحول می‌روند جون نمی‌توانند تکامل پیدا کنند.»

جان مارکانت، مدیر ارشد IT شرکت ونگارد، گفته است: « به S&P 500 نگاه کنید. در سال 1958، شرکت‌های امریکایی به مدت 61 سال در این لیست می‌ماندند. در سال 2011 این مدت به 18 سال کاهش یافت. هم اکنون شرکت‌های این لیست هر دو هفته تغییر می‌کنند. فناوری محرک این تغییر است. در صورتی که شرکت‌ها بخواهند موفق باشند، باید بدانند چطور فناوری را با استراتژی ترکیب کنند.» به علاوه اینکه مدیران ارشد IT درمورد تداوم حیات شرکتشان و شغل خودشان نگرانند. به همین سبب بر روی اطمینان بخشی به شرکت در این زمینه، تحول دیجیتال را آغاز می‌کنند.

حتی اگر مدیران کسب و کار، تحول دیجیتال را کاری غیر ضروری بدانند، دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند آن‌ها را برای حرکت به این سمت توجیه کند:

  • رقبای آن‌ها به این سمت می‌روند. بر اساس گزارش تحقیقاتی فارستر، افراد اجرایی شرکت‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که در سال 2020، نزدیک به نیمی از درآمد آنان صرف فعالیت‌ها دیجیتال خواهد شد.
  • این کار آن‌ها را سودآورتر می‌کند. بر اساس آخرین نظرسنجی گارتنر، 56 درصد می‌گویند که بهبود دیجیتال آن‌ها، آن‌ها را سودآورتر کرده‌است.
  • این کار آن‌ها را کاراتر می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که از هر 10 تصمیم‌گیرنده فناوری اطلاعات، 9 نفر ادعا دارند که سیستم‌ها قدیمی، آن‌ها را از استفاده از فناوری‌های دیجیتالی که به کارایی‌شان کمک می‌کند، باز می‌دارد.
  • مشتریانشان، از آن‌ها رضایت خواهند داشت. هم مشتریان خارجی و هم کارکنان داخلی سازمان، تکنولوژی‌های دیجیتال را در تمام جنبه‌های زندگی‌شان به کار گرفته‌اند. از خرید آنلاین با تلفن همراه تا تنظیم درجه حرارت منزل از راه دور. آن‌ها منتظر هستند تا این‌ها به کسب وکارشان وارد شود.
4.8/5 - (9 امتیاز)

مسیح کرمانیمشاهده نوشته ها

Avatar for مسیح کرمانی

کارشناس تولید محتوا

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *