واریانت‌های فرآیند و لزوم توجه به آن‌ها


هر واریانت فرآیند،‌ یک مسیر یکه از شروع تا انتهای فرآیند است. به عبارت دیگر هر واریانت فرآیند، یک ترتیب خاص از توالی فعالیت‌ها است که شناسایی آن‌ها ما را در درک میزان موفقیت ما درمورد فهم پیچیدگی فرآیند یاری خواهد کرد. از دیدگاه یک مالک فرآیند، 10 تا 15 واریانت برای یک فرآیند وجود دارد، در حالی که تعداد واقعی آن‌ها، اغلب به عدد 100 نزدیک است. حتی بعضی از فرآیندها میلیون‌ها واریانت دارند. نیاز به درک آن‌ها وقتی اهمیت می‌یابد که نیازمند رسیدن به درکی مناسب از الگوهای موجود اجرای فرآیند از آغاز تا پایان هستیم.

واریانت‌های یک فرآیند به دلایل زیر مهم هستند:

  • سناریوهای مختلف اجرای فرآیند شناسایی می‌شود.
  • تعداد تکرار واریانت‌ها نیز مشخص خواهد شد که به ما خواهند گفت واریانت‌های اصلی و استثناها کدام خواهند بود.
  • پس از شناسایی واریانت‌ها، میزان انحراف از فرآیند مشخص خواهد شد.
  • به کمک واریانت‌ها می‌توان نمونه‌های ناقص را از داده‌ها پاک کرد.

و در نهایت باید گفت که با شناسایی واریانت‌ها شما خواهید فهمید که کدام الگو دارای عملکرد بهتری است. بدین ترتیب  بهترین الگوی اجرایِ فرآیند را شناسایی کرده و ارتقا خواهید داد. در شکل زیر سه نمونه مشاهده می‌شود که هر کدام نشان‌دهنده یک ترتیب خاص فعالیت‌ها (واریانت) در یک فرآیند هستند. در سمت چپ، نگاره رویدادهای ثبت شده‌‌ی مربوط به این واریانت‌ها مشاهده می‌شود.

مترجم: عباس بیات

5/5 - (1 امتیاز)

مسیح کرمانیمشاهده نوشته ها

Avatar for مسیح کرمانی

سلام مسیح کرمانی هستم و سه ساله که دارم در مورد مدیریت فرایند تولید محتوا می‌کنم. خوشحال می‌شم که نظراتتون رو از طریق لینکدین بشنوم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *