اجرای مدیریت فرآیند در سازمان شما

شاید این جمله را بارها شنیده یا خوانده باشید که "فرآیندهای سازمان قلب یک سازمان هستند" اگر با ذره بین فرآیندها، به کسب و کارتان نگاه کنید، می‌بینید که در سازمان خود هیچ کاری به جز اجرای چندین فرآیند ندارید، به همین جهت می توان به اهمیت آن پی برد. تیم بهفا به شما کمک می کند تا فرآیندهای سازمان خود را در بهترین وضعیت خود اجرا کنید. برای این کار نیاز است تا چرخه‌ BPM در سازمان شما به حرکت در آید.

خدمات مدیریت فرآیندهای کسب و کار

شناسایی فرآیندهای سازمان

تیم بهفا در این بخش از پروژه بعد از مطالعه اسناد بالادستی و تدوین زنجیره ارزش، شروع به شناسایی فرآیندهای موجود شناسایی نشده در سازمان پرداخته خواهد شد.

اطلاعات بیشتر

شناسایی فرآیندهای سازمان

تدوین سند معماری فرآیندهای کسب و کار همواره یکی از مهم ترین گام های ابتدایی در مسیر تبدیل شدن به یک سازمان فرآیندگراست. سپس با تدوین ماتریس های نوع حالت کارکرد، که ابزار شناسایی فرآیندهای سازمانی است، ذیل تمامی حلقات زنجیره ارزش لیست فرآیندهای سازمان شناسایی و مشخص و امکان تدوین سند معماری فرآیندهای سازمان فراهم شده و ارائه خواهد گردید. این سند لیستی از تمام فرآیندهای سازمان را به نمایش می گذارد.

کشف و مدلسازی فرآیندها

مدلسازی فرآيندها فعالیتی است که توسط تحلیلگران فرآيندها و به منظور استخراج فرآيندهای موجود انجام گرفته و به عنوان ورودی جهت طراحی فرآیندهای بهبودیافته استفاده میشود.

اطلاعات بیشتر

کشف و مدلسازی فرآیندها

در این مرحله از پروژه توسط تیم مشاور بهفا، تمامی فرآیندهای وضع موجود سازمان مدل سازی شده و شناسنامه آن‌ها تدوین خواهد شد. پس از اجرای این اقدام، جلسات کارشناسی برای یکایک فرآیندها با حضور مشاور و خبرگان سازمان برگزار شده و جزئیات فرآیند کشف و نهایتا ثبت و مدل‌سازی خواهند شد.

تدوین شناسنامه فرآیندها

بعد از کشف و مدلسازی فرآیندها، تدوین شناسنامه فرآیندها بایستی مورد بررسی قرار بگیرد. محتوای شناسنامه فرآیند نیز شامل بخش های مهمی است که در این مرحله در نظر گرفته خواهد شد.

اطلاعات بیشتر

تدوین شناسنامه فرآیندها

تیم بهفا بعد از کشف و مدلسازی فرآیندها،به تدوین شناسنامه فرآیندها می پردازد. محتوای شناسنامه فرآیند شامل : شرح فرآیند، مدل فرآیند، ورودی و خروجی فرآیند، مالک فرآیند، مشتریان فرآیند و … می باشد

تدوین شاخص های ارزیابی عملکردی

فقدان شاخص های مناسب ارزیابی عملکرد، موجب اتلاف منابع مالی و سرمایه های انسانی در سازمان ها می گردد. به همین جهت تیم مشاوره بهفا در این بخش اقدامات لازم را انجام میدهد.

اطلاعات بیشتر

تدوین شاخص های ارزیابی عملکردی

فقدان شاخص های مناسب ارزیابی عملکرد، موجب اتلاف منابع مالی و سرمایه های انسانی در سازمان ها می گردد. به همین جهت تیم مشاوره بهفا در این بخش به تدوین شاخص های ارزیابی عملکرد، نحوه اندازی گیری آن، دوره پایش آن، محدوده مجاز و …. می پردازد تا با پایش آنها بتوان عملکرد سازمان به خوبی تعیین گردد.

اصلاح، بهبود و بازطراحی فرآیندها

به منظور تحلیل فرآیندها جهت بازطراحی‌، تیم بهفا می تواند اقدامات مختلفی انجام دهد. چرا که روش‌های مختلفی جهت شناسایی گلوگاه‌های فرآیندی مثل تحلیل ارزش افزوده وجود دارد.

اطلاعات بیشتر

اصلاح، بهبود و بازطراحی فرآیندها

روش‌های مختلفی جهت شناسایی گلوگاه‌های فرآیندی مثل تحلیل ارزش افزوده و تحلیل علی و معلولی وجود دارد. با تحلیل فرآیندهای مورد نیاز و تعیین گلوگاه‌ها، همچنین بررسی و تحلیل مستندات فرآیندهای وضع موجود آن، نوبت به بازطراحی فرآیندهای کسب وکار می‌رسد. این اقدامات با همکاری خبرگان سازمان با تیم بهفا به اجرا درآمده و از چارچوب مرجع فرآیندی مرتبط نیز استفاده خواهد شد.

تحلیل فرایندها با روش های کمی و کیفی

در این بخش تیم مشاوره بهفا به تعیین و شناسایی مشکلات فرآیندی جهت بهبود و بازطراحی فرآیندها می پردازد. روشهای تجزیه و تحلیل فرایندها به دو گروه کیفی و کمی فرایندها تقسیم می شوند.

اطلاعات بیشتر

تحلیل فرایندها با روش های کمی و کیفی

بطور کلی روش های تجزیه و تحلیل فرایندها به دو گروه تجزیه و تحلیل کیفی و کمی فرایندها تقسیم می شوند. تحلیل های کیفی شامل تحلیل ارزش افزوده، تحلیل دلایل ریشه‌ای و مستندسازی مشکلات و ارزیابی آثار و تحلیل های کمی شامل ارزیابی عملکرد، تحلیل جریان، تحلیل صف و شبیه‌سازی هستند که تیم بهفا با توجه به نیاز و شرایط سازمان از آن استفاده می نمایند.

طراحی فرآیندهای مورد نیاز

تیم بهفا به کمک خروجی‌های حاصل از تحلیل فرآیندهای سازمان و مطالعه تطبیقی، لیست فرآیندهایی که نیازمند طراحی هستند را استخراج می کنند.

اطلاعات بیشتر

طراحی فرآیندهای مورد نیاز

در این بخش، ابتدا به کمک نتایج مطالعه تطبیقی به طراحی فرآیندهای مورد نیاز سازمان براساس الگوبرداری صورت گرفته و بومی سازی آن اقدام خواهد شد. اجرای این فاز به کمک تیم بهفا و نمایندگان سازمان شما امکان پذیر است

تدوین نظام نامه مدیریت فرآیند

مدیریت فرآیندهای کسب و کار یک هنر و دانش جهت بررسی و آگاهی از اقدامات اجرایی در سازمان برای شناسایی ارزش‌های ایجاد شده و فرصت‌های بهبود است.

اطلاعات بیشتر

تدوین نظام نامه مدیریت فرآیند

این مهم یک موضوع و مسئله مستمر و دائمی برای سازمان ها به حساب می‌آید. در گام نخست تیم بهفا پایه‌گذار اقدامات اجرایی در این خصوص است اما در گام‌های بعد نیازمند نگهداشت و بررسی‌های مداوم است که با ایجاد BPMO در سازمان ممکن خواهد شد. ارکان اصلی BPMO شامل تعیین جایگاه سازمانی آن، شرح وظایف و شرایط احراز و شرح خدمات، ساختار داخلی و نقش های ذیل آن، تدوین فرآیندها و دستورالعمل های فرآیندی و تعیین ارتباطات خارجی و ابلاغ آن هستند.

پیاده سازی فرآیندها در BPMS متن باز

یکی از موضوعات اساسی در بهره گیری سازمان‌ها از سیستم‌های اطلاعاتی، موضوع چگونگی پیاده سازی این سیستم‌ها است که وجود سیستم های متعدد، تصمیم گیری را دشوار میکند.

اطلاعات بیشتر

پیاده سازی فرآیندها در BPMS متن باز

امروزه در بسیاری از سازمان‌ها سیستم‌های اطلاعاتی متعددی وجود دارد که تصمیم‌گیری جهت ورود یک سیستم جدید را با دشواری و پیچیدگی مواجه می‌کند. در بسیاری از اوقات، پس از اخذ تصمیم جهت استفاده از BPMS در سازمان توسط مدیران، این سؤال مطرح می‌شود که گام‌های اجرایی جهت پیاده‌سازی آن چیست؟ چه اقداماتی موردنیاز است؟ پاسخ این سؤالات می‌تواند در برنامه‌ریزی سازمان جهت تخصیص منابع نیز تأثیرگذار باشد. بعد از تدوین و نگارش شناسنامه فرآیندها و مستندات مربوط به آن تیم بهفا به پیاده سازی آن در سیستم های مدیریت فرآیند متن باز می پردازد. به همین منظور اقدامات ذیل الذکر صورت می گیرد:

  • انتخاب راهکار متن باز
  • اولویت بندی فرآیندها جهت پیاده سازی
  • تعیین نقش‌ها و تشکیل تیم
  • شناسایی جریان کار، جریان داده، مستندات پشتیبان، قوانین و شاخص‌های فرآیندی
  • پیاده‌سازی فرآیند در BPMS
  • اجرای آزمایشی و تست نتایج
  • اصلاح

مشاوره رایگان

برای ارتباط با متخصصین بهفا ، همین امروز تماس بگیرید.